söndag 22 mars 2009

Gladet i Norrland

-Mamma,har du tänkt på att här väntar man på grön gubbe?
Folk springer inte över gatorna
-E're så?
-Mmm,och dem som jobbar i kassan i affärerna kan prata och ..ler..
Sonens insikt får mig att fundera lite
Kan inte påstå att jag tycker tempot hemma i Hufvudstaden är stressigt hela tiden,
jag är väl van,antar jag..
Men att femåringen funderar på det..det känns lite
i den berömda Mammanerven
Sådär lagom,svidigt,vridet ett halvt varv,för även om jag sett mig immun
mot stressen,jag kan varva ner,pausa,tar inte till mig Storstadspulsen
så har den landat i magen på sonen
Inte direkt att han har reflekterat över det,
förrän han hamnar i annan stad och då
får känna att det faktiskt finns en skillnad..
-Mammaaaa,varför tror du att människorna mår bättre här?
frågan får mig att rycka till
-Hur menar du?
-Jaa..här tittar ju de vuxna på varandra,inte bara ner i backen..
och..ser man varandra,så ler man ju mot varandra...och..när nån ler mot en..då blir man ju gladare,lixom..och då ler man vidare..till nästa..
Du veeet,mamma,Gladet sprider sig!Åååå,ibland e'ru lite trög!!
Han studsar iväg framför mig i något som jag tror är karatesparkar från Turtles..
Helt ovetande om det stora han just lagt hos mig
Känner en kittling utmed ryggraden..inte alldeles behaglig
..
När vi kommit hem igen,berättar han gärna för alla som vill lyssna
om Gladet i Norrland..
fortsättning följer..







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar